ارتقای زیرساخت لجستیکی و تقویت جایگاه ایران در زنجیره تامین؛
داتوانسیر، پیشگام نوسازی ناوگان حملونقل با ورود کامیونهای دوو
خرید ۲۵ دستگاه کامیون دوو توسط داتوانسیر، گامی عملی در مسیر نوسازی ناوگان حملونقل منطقهای است.
در آیینی رسمی که روز سهشنبه دوم اردیبهشتماه ۱۴۰۴ برگزار شد، شرکت داتوانسیر از زیرمجموعههای گروه ارزشآفرینی داتوان، در راستای توسعه ناوگان حملونقل منطقهای و ارتقای سطح خدمات لجستیکی کشور با حضور رییس هیاتمدیره گروه و مدیران عامل شرکتهای آوانسیر و کاسپینخودرو، ۲۵ دستگاه کشنده تکمحوره ۴۴ تنی دوو را به ناوگان عملیاتی خود افزود.
به گزارش روابط عمومی گروه ارزشآفرینی داتوان، این کامیونها مجهز به موتور ۱۱ لیتری ۶ سیلندر خطی، گیربکس ۱۲ سرعته ZF، توان ۴۴۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰۸ نیوتونمتر هستند و با هدف پوشش نیازهای حمل کالاهای اساسی، مایحتاج عمومی و همچنین سوختهای چهارگانه بهزودی با دریافت پلاکهای بینالمللی در مسیرهای برونمرزی از جمله عراق، افغانستان و کشورهای آسیای میانه به کار گرفته خواهند شد.
جواد صادقیمجد، مدیرعامل داتوانسیر در اینباره گفت: این اقدام بخشی از یک چشمانداز بزرگتر برای تجهیز ناوگانی متشکل از ۱۰۰۰ دستگاه کامیون مدرن است که نهتنها موجب بهبود زیرساخت حملونقل کشور خواهد شد، بلکه جایگاه ایران را در زنجیره تامین منطقهای تقویت خواهد کرد.
انعکاس خبر در رسانههای مختلف
خبر خرید ۲۵ دستگاه کامیون دوو توسط داتوانسیر از شرکت کاسپینخودرو در چندین رسانه معتبر، بازتاب خبری داشته است.
– خودرو بانک در یک خبر و یک گزارش بهصورت مجزا، به این رویداد مهم حملونقلی پرداخته و در گزارش مبسوط خود درباره مشخصات فنی و کیفیِ این کامیونها، نماینده رسمی برند دوو تراکس کره جنوبی در ایران را کاسپینخودرو معرفی کرده است. این سایت خبری، کامیونهای جدید را از نظر کیفیت در کلاس بالای جهانی عنوان کرده که با بهرهگیری از فناوریهای روز دنیا، ایمنی، بهرهوری و استانداردهای حملونقل نقش باری ایران را ارتقا داده است.
خودرو بانک در خبری مجزا، به تحویل ۲۵ دستگاه کشنده دوو به شرکت آوانسیر پرداخته و جزئیات مراسم تامین این ناوگان عملیاتی را پوشش داده است. این سایت خبری به بررسی روند نوسازی ناوگان حملونقل پرداخته و اشاره کرده که ورود کامیونهای دوو به داتوانسیر بخشی از تلاشهای گسترده برای بهبود زیرساختهای حملونقل سنگین کشور است.
– صدآنلاین نیز این رویداد را در چارچوب تغییرات بزرگ بازار خودرو تحلیل کرده و تاکید کرده که چنین سرمایهگذاریهایی میتواند تاثیر قابلتوجهی بر توسعه لجستیک منطقهای داشته باشد.
– اندیشه قرن، خبرگزاری دیگریست که در خبر خود، افزودن کشندههای دوو به ناوگان عملیاتی کشور را نقطهی مثبتی ارزیابی کرده و به نقش این همکاری در تغییرات مدیریتی و اقتصادی صنعت حملونقل پرداخته است. این خبرگزاری این رویداد مهم را گامی در جهت افزایش بهرهوری و کاهش وابستگی به برندهای چینی دانسته است.
– کاسپینخودرو نیز در گزارش خود بر ویژگیهای فنی کامیونهای دوو تاکید کرده و آنها را گزینهای مناسب برای حمل کالاهای اساسی و سوختهای چهارگانه معرفی کرده است.
– گروه ارزشآفرینی داتوان نیز در وبسایت رسمی خود این اقدام را بخشی از چشمانداز بزرگتر برای تجهیز ناوگان حملونقل منطقهای دانسته و بر اهمیت توسعه زیرساختهای لجستیکی تاکید داشته است.
گفتنیست که این پوشش رسانهای نشاندهنده توجه گسترده به نوسازی ناوگان حملونقل و تأثیرات مثبت آن بر صنعت لجستیک کشور است.
تحلیل اثرگذاری اقدام داتوانسیر بر صنعت حملونقل با بازتاب رسانهای آن
ورود ۲۵ دستگاه کامیون دوو به ناوگان داتوانسیر نهتنها یک گام عملی در مسیر نوسازی حملونقل منطقهای است، بلکه نشاندهنده یک رویکرد هوشمندانه در مدیریت زنجیره تامین صنعت حملونقل و لجستیک است. این اقدام تاثیرات چندجانبهای بر صنعت حملونقل دارد که در ادامه به انها اشاره خواهیم داشت.
تقویت زیرساختهای لجستیکی نخستین و مهمترین تاثیر این اقدام است. چراکه حضور کامیونهای استاندارد بینالمللی، ظرفیت حملونقل کالا را افزایش داده و امکان فعالیت در مسیرهای برونمرزی را بهبود میبخشد.
این اتفاق، همچنین منجربه کاهش وابستگی به برندهای چینی میشود؛ آن هم در شرایطی که ناوگان تجاری کشور تحت تأثیر تحریمها عمدتا به برندهای چینی متکی بوده است، استفاده از کامیونهای دوو راه را برای تنوعبخشی به منابع تامین و ارتقای کیفی ناوگان هموار میکند.
افزایش بهرهوری و کاهش هزینههای عملیاتی، اثر دیگر ورود ۲۵ دستگاه کامیون دوو به ناوگان داتوانسیر است. به این دلیل که ویژگیهای فنی این کامیونها شامل موتور قدرتمند و گیربکس پیشرفته، موجب کاهش مصرف سوخت، کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری، و افزایش راندمان حملونقل میشود.
بازتاب رسانهای و تغییر در روایت نوسازی ناوگان
انعکاس این خبر در رسانههای مختلف، نشاندهنده اهمیت استراتژیک این اقدام در صنعت حملونقل کشور است. تحلیلهای منتشر شده در خودرو بانک، صدآنلاین، اندیشه قرن، کاسپینخودرو و داتوان به ابعاد اقتصادی، مدیریتی و فنی این پروژه پرداختهاند و پوشش این خبر نشان میدهد که نوسازی ناوگان حملونقل در کیفیتی بالاتر از برندهای چینی به یکی از مطالبات جامعه متخصصان حملونقل و یکی از محورهای کلیدی توسعه لجستیکی کشور تبدیل شده است.
بنابراین میتوان گفت که حرکت داتوانسیر در راستای نوسازی ناوگان عملیاتی کشور میتواند بهعنوان یک نمونه موفق از سرمایهگذاری هوشمندانه در بخش حملونقل شناخته شود و سایر فعالان صنعت را به اتخاذ رویکردهای مشابه در نوسازی ناوگان ترغیب کند. همچنین با توجه به غلبه برندهای چینی بر ناوگان تجاری کشور، ورود کامیونهای با استانداردهای بینالمللی همچون دوو، نشاندهنده نگاه راهبردی داتوانسیر به آینده حملونقل بینالمللی است. بویژه به این دلیل که در شرایط تحریمها و چالشهای تامین خدمات پس از فروش، گزینههای اروپایی محدود شدهاند، برند دوو بهعنوان گزینهای میانرده با مزایای فنی و عملیاتی انتخاب شده است. توسعه بیشتر این همکاری که با همراهی شرکت کاسپینخودرو و در راستای بهبود بهرهوری و ارتقای کیفیت حملونقل جادهای صورت گرفته است، در مراحل آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.