امضای تفاهم‌نامه ۷۵۰ میلیون دلاری برای توسعه ناوگان ریلی کشور با مشارکت دات‌وان ریل

>

>

امضای تفاهم‌نامه ۷۵۰ میلیون دلاری برای توسعه ناوگان ریلی کشور با مشارکت دات‌وان ریل

امضای تفاهم‌نامه ۷۵۰ میلیون دلاری برای توسعه ناوگان ریلی کشور با مشارکت دات‌وان ریل

در آیینی رسمی که امروز یکشنبه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۴، در شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، گامی بنیادین برای توانمندسازی صنعت حمل‌ونقل ریلی ایران برداشته شد؛ سرمایه‌گذاری‌ای به ارزش ۶۴ هزار میلیارد تومان (معادل ۷۵۰ میلیون دلار) با محوریت تولید و تأمین ۲۰۰۰ دستگاه واگن باری، مسافری و لوکوموتیو.

به گزارش روابط عمومی گروه ارزش‌آفرینی دات‌وان، این رویداد تاریخی با حضور وزیر راه‌ و شهرسازی، مدیران عامل راه‌آهن و بهینه‌سازی مصرف سوخت، رئیس کمیسیون عمران مجلس و مدیران شرکت دات‌وان ریل رقم خورد و در جریان آن، دو تفاهم‌نامه کلیدی با شرکت‌های «دات‌وان ریل» و «پارس افق هشتگرد» منعقد شد.

دات‌وان ریل؛ پیش‌ران توسعه‌ی پایدار در صنعت حمل‌ونقل ریلی

در نخستین تفاهم‌نامه که میان شرکت راه‌آهن و شرکت دات‌وان ریل از مجموعه دات‌وان به امضا رسید، سرمایه‌گذاری ارزی ۷۱۳ میلیون دلاری برای تأمین ۳۰۰ دستگاه قطار خودکشش دیزلی (DMU)، ۵۰ دستگاه لوکوموتیو و ۶۰۰ واگن باری مخزن‌دار هدف‌گذاری شد. این پروژه، که در مسیر توسعه‌ی پایدار زیربناهای ریلی کشور تعریف شده، نمادی از پیوند ظرفیت‌های تولید داخلی با فناوری‌های روز جهانی است.

نگاه راهبردی به توسعه ناوگان باری و مسافری

دومین تفاهم‌نامه، به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان، با شرکت پارس افق هشتگرد به امضا رسید و بر تأمین ۶۵۰ دستگاه واگن باری فله‌بر با سرمایه‌گذاری ۳۷ میلیون دلاری تمرکز دارد؛ گامی دیگر در راستای ارتقای ترانزیت ریلی کشور.

از زیرساخت تا رفاه: گفتار مسئولان در آیین امضا

وزیر راه‌ و شهرسازی، فرزانه صادق مالواجرد، در این آیین ضمن تأکید بر ناترازی انرژی و نقش برتر حمل‌ونقل ریلی، خاطرنشان کرد: «مصرف سوخت ریلی یک‌پنجم حمل‌ونقل جاده‌ای‌ست و توسعه‌ی این صنعت، می‌تواند کشور را از بند تحریم‌ها برهاند و نقش‌آفرینی ما را در کریدورهای منطقه‌ای افزایش دهد.»

ترانزیت؛ افق راه‌آهن در دیپلماسی حمل‌ونقل

مدیرعامل شرکت راه‌آهن، جبارعلی ذاکری، نیز از هدف‌گذاری جابه‌جایی ۸ میلیون تن بار بین‌المللی در سال جاری خبر داد و رسیدن به ۴۰ میلیون تن بار ترانزیتی را در دستور کار دانست. وی از نشست‌های مستمر با سرمایه‌گذاران برای توسعه ناوگان و ترانزیت سخن گفت و بر اهمیت قطارهای برنامه‌ای و تعامل سازنده با ذی‌نفعان تأکید کرد.

برنامه جامع و بلندمدت جذب سرمایه خصوصی

نورالله بیرانوند، معاون تأمین سرمایه و اقتصاد راه‌آهن، اعلام کرد که برنامه هفتم توسعه بر افزایش سهم ریلی در حمل‌ونقل و جابه‌جایی ۴۰ میلیون تن بار ترانزیتی تأکید دارد. او از تدوین طرحی منسجم برای جذب ۶.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خبر داد؛ طرحی که ۷۷ درصد آن در ناوگان و ۲۳ درصد در زیربنا متمرکز است.

وی همچنین به پرداخت یارانه صرفه‌جویی سوخت (ماده ۱۲)، استفاده از خط اعتباری صندوق توسعه ملی و ایجاد اکوسیستم سرمایه‌گذاری اشاره کرد؛ مجموعه‌ای از اقدامات که سرمایه‌گذاری در این صنعت را هم سودمند و هم کم‌ریسک می‌سازد.

ابراهیمی: فناوری، مسافر و بار را به هم می‌دوزیم

مهدی ابراهیمی، مدیرعامل دات‌وان ریل، با اشاره به ماهیت مشارکتی و نوآورانه این تفاهم‌نامه، اعلام کرد: «ناوگان این پروژه از توان تولید داخلی و ظرفیت‌های خارجی بهره خواهد برد. هدف ما، توسعه‌ی قطارهای بدون نیاز به دیزل، کاهش زمان سفر ریلی تهران–مشهد به ۶ ساعت و ۴۰ دقیقه، و راه‌اندازی هواپیمای ریلی برای آینده‌ای هوشمند است.»

او همچنین از افزایش ۸ میلیون نفری ظرفیت جابه‌جایی مسافر با ورود ۳۰۰ قطار DMU خبر داد و افزود: «با ورود واگن‌های مخزن‌دار، سالانه ۵۰۰ میلیون تن کیلومتر به ظرفیت حمل بار کشور افزوده می‌شود. تشکیل قطارهای کامل باری موجب تسریع سیر واگن‌ها و افزایش بهره‌وری در زنجیره‌ی تأمین خواهد شد.»

دات‌وان ریل؛ نشانه‌ای از هم‌افزایی و نوآفرینی

این سرمایه‌گذاری فراتر از یک قرارداد صنعتی است؛ جلوه‌ای از ارزش‌های انسانی، یاریگری، و معنا آفرینی در بستر اقتصاد ملی. در جهان دات‌وان، هر نقطه‌ی سرمایه‌گذاری نه‌فقط زیرساختی، بلکه فرهنگ‌ساز و کیفیت‌آفرین است. این گام مشترک، همسو با رسالت زایش‌گرای دات‌وان، پلی‌ست میان امروز و فردای صنعت ریلی؛ میان رفاه عمومی و اقتصاد ورجاوند.